6 april 2012

Skalle-Per kommer fram vid påsk

Då var det påsk igen och julen varade ju nästan till påska. Jag berättade ju om sviterna från julen för ett tag sedan. Idag tänkte skriva något om Långfredagen - den långa fredagen. Men det har ju redan dottern gjort, så nu tänker jag om skriver lite om påsktraditioner.

Jag gillar påsken, två dagars extra ledighet är ju inte fel. En högtid där det inte finns så många måsten om man jämför med julen. Vid jul ska man ju helst ha ett skinande rent hem, baka och göra köttbullar i parti och minut. Sedan har vi ju allt pynt, tomtar, kulor, ljusstakar i mängder också alla julklapparna och julgranen. Det låter kanske som jag inte gillar julen men det gör jag...

Skalle-Per
Skalle-Per
Men det är annorlunda med påsken. En vanlig veckostädning, handla lite god mat och fram med några kycklingar räcker gott, och sedan är det klart för fyra sköna lata dagar :-) - ja vi får se hur det blir, jag borde ju passa på att...


Idag har jag i alla fall varit lat. Ingen promenad, ingen matlagning (jag har ätit rester) och mycket "dator- och TV-degande". Vad som inte hör till traditionen är att jag ägnade eftermiddagen åt att åka med svägerskan på en trevlig tripp till IKEA. Jag trodde inte att det var öppet en dag som denna, men det är klart - när är det inte öppet?

Det finns ganska mycket påskpynt i kartongerna, allt kommer inte fram eftersom påsken går ju så snabbt över. Men några påsksaker måste alltid komma fram. Det ena är ett litet kycklingpar, där den ena är skallig. Kolla in "Skalle-Per" bilden. Det är sonen som vid tre-fyraårsåldern hade dille på att tugga på olika saker. Det är ett gulligt minne så den kan jag inte slänga. Sedan gillar jag mammas egentillverkade viktorianska påskägg, en fin flygande påskkärring, mina små trätuppar som jag målade på stenåldern (som dottern hade sagt).
Denna fina teckning har dottern gjort på dagis när hon var
3,5 år, givetvis med hjälp av dagispersonalen.
Teckningen är förstås också kul att ta fram vid påsk.

I morgon är det dags för den traditionella påskmiddagen med mina bröder och deras familjer och min mamma :-)

Ute snöar det, ett tjockt snötäcke har lagt sig och tittar man ut så skulle man kunna tro att det var jul. I förrgår satt jag och dottern ute i linne och kortbyxor och solade!

GLAD PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar