1 oktober 2012

Fläderbärssylt med äpple

Hej på er!

I helgen gjorde jag fläderbärssylt. Tack vare att  jag inte nådde alla fläderblommor i somras så fanns det nu svarta fläderbär. Bären som sitter i stora, fina klasar tyngde ner grenarna så nu nådde jag dem.

Jag har aldrig gjort något på fläderbär innan, men det är ju så enkelt att få fram recept - bara ett par knapptryckningar så har man massor av recept. Detta receptet kallades för Grevinnesylt. Jag gjorde dock om receptet lite för jag tycker alltid att sylt, saft och marmelad är onödigt sött. Det kanske är för att det ska hålla längre. Men jag brukar frysa sylten, ja även saften och då behöver man inte inte tänka på det.
Till saken, här är receptet:

Fläderbärsylt eller Grevinnesylt
2 liter rensade fläderbär
1 kg skalade och urkärnade, syrliga äpplen
4 dl socker (originalreceptet 6-7 dl)
ev konserveringsmedel

Finhacka äpplena och koka dem nästan mjuka. Tillsätt fläderbären och koka i 10-15 minuter. Tillsätt sockret och koka i ytterligare 10 minuter och skumma väl. Tillsätt eventuellt konserveringsmedel och häll upp på rengjorda och varma burkar.

Fläder ska visst vara bra mot förkylning och influensa. Det är bra för magen och hyn också läser jag. Tänk vad man lär sig och vad bra vi kommer att må med lite fläderbärssylt på filen :)
Jag tror att det skulle vara gott som fyllning i tårtor också. Jag måste nog prova någon dag...

Ha det gott /M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar