7 april 2012

Påsk med Ola-Conny och en helikopter

Vad har påsk med Ola-Conny att göra? Enkelt - igår var det ju Långfredagen och jag tittade ju en del på TV. Dottern tipsade mig om Ola-Conny och Morgan. Jag har inte sett så mycket av detta innan så jag vet inte vem som är vem. Men jag de är för sköna i alla fall.
De var på en resande fot och åkte buss i London. Därifrån får de se en äldre man och diskuterade hans kavaj. Den ena tyckte att den var för himla snygg. Medan den andra sa, på sin härliga dialekt: om han hade haft på sig den i ladugården så hade korna gått ut :-)

Helikopter
Nej, idag får det inte bli något degande vid datorn eller vid TV:n. Snart ska jag börja med Janssons frestelse och potatisgratäng. Det är mitt lilla bidrag till påskmiddagen som blir hos min äldsta bror och svägerska i eftermiddag.

Att göra lagom tjocka potatisstavar till frestelsen tycks för många vara lite besvärligt. Men inte för mig - jag tar fram min kära helikopter. Detta eminemta hushållsredskap, som jag tror är från 50-talet, är helt outstanding. Suverän även till potatisgratäng. Jag har fått den av min mamma, hon använde den inte - vet inte varför?

Måla ägg
Det ska bli kul att träffa mina barn, bröder, svägerskor, brorsbarn och brorsbarnbarn och min kära mamma. Glömde jag någon, ja, det gjorde jag... brorsbarns-kille. Nu blev det komplicerat.

Vi kommer nog som vanligt att måla ägg. Det brukar bli riktiga konstverk! Jag hörde nyss på radion att äta ägg var en tradition sedan 1200-talet. Man bröt helt enkelt fastan med att äta ägg.

Ha en skön dag alla, jag hoppas att ni också kommer att måla ägg och umgås med nära och kära /M 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar