14 april 2012

De hade tur som missade Titanic


Ernfrid och min morfar Constan
Det är hundra år sedan Titanic sjönk

Jag tänker på min morfar Constan lite extra dessa dagar, nu när händelsen uppmärksammas extra på grund av att det är hundra år sedan det hände. Han och hans bror hade köpt biljetter till Titanic, som skulle ta dem till Amerika. Av olika anledningar kom morfar och hans bror Ernfrid för sent till båten. På grund av att han missade den så kom de fram till staterna. Ja, det låter konstigt, men så var det. Hade de kommit med Titanic så hade de med all säkerhet omkommit eftersom de var män. Barn och kvinnor fick ju följa med i livbåtarna i första hand, det var kaptenens order.

Men de kom fram i alla fall - de fick ta en annan båt. Morfar slog sig ner i Minnesota och gifte sig. När deras fjärde barn skulle födas dog hustrun. Han var inte nöjd med sina hushållerskor som hjälpte honom med barnen. Efter en tid efter denna tragiska händelse så hustrun dog, återvände Constan till Sverige och Småland, där han träffade min mormor Elin. Morfar ville återvända till Amerika men inte mormor. De blev kvar i Småland...

Ödet
Ibland undrar jag vad som hade hänt med oss om morfar hunnit med Titanic? Hade mamma funnits då? Antagligen inte och då hade ju inte jag funnits och inte mina barn eller mina andra släktingar på mammas sida. Eller hade vi funnits men varit helt andra personer?

Och vad hade hänt om mormor hade följt med morfar till Amerika, när han ville återvända? Då hade jag kanske funnits, men jag hade kanske inte varit riktigt samma person ändå...

Jag blir alldeles snurrig när jag börjar tänka så här, lika bra att låta bli :-). Vi finns ju här och nu!
/M


Bakgrundsfakta
Titanic byggdes i Nordirland och var byggd för att transportera passagerare, dagligvaror och post över Atlanten, mellan Southampton och New York. Oceanångaren var vid sjösättningen, tillsammans med ett systerfartyg, världens största passagerarfartyg.

Den 10 april 1912 lämnade Titanic Southampton för första och enda gången. Strax före midnatt den 14 april kolliderade fartyget med ett isberg och skadade sitt skrov. Knappt tre timmar senare sjönk Titanic och 1 517 personer omkom. Det fanns 2 207 människor ombord, men det fanns bara livbåtar för 1 178 personer. De flesta som dog var män eftersom man prioriterade kvinnor och barn.

Titanic var 269,68 meter lång, 28,2 meter bred och 53 meter hög. Det var sin tids störa mekaniska konstruktion - den var lika hög som ett tiovåningshus.


Fakta hämtat från Wikipedia, så jag hoppas att det stämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar