7 februari 2015

Det stora äventyret - strandpromendad, hike och gym, dag 2

Hej igen!
Eftersom jag skriver i efterhand, ungefär en och en halv vecka senare, så är det risk för att jag blandar ihop vad vi gjorde vilken dag. Men det är ju inte så viktigt egentligen.

28 januari 2015

Jet-laggad

Jag vaknade jättetidigt och visste inte om det var dag eller natt. Helt klart kände jag av tidsskillnaden och det satt nog i ett par dagar. Jag var inte jättepigg, ont i luftrören och ont i huvudet. Jag tror att det var AC:n på flygplanet som spökade. Men i med lite Alvedon sedan upp och hoppa. Nu när det var ljust så fick jag se hur omgivningen såg ut. Familjen hade en jättelik trädgård med bland annat stora kaktus- och suckulentodlingar, hibiskus, en jättestor trumpetblomma, pepparträd och en hel del palmer - så exotiskt... och utöver detta... havsutsikt!!!

Filminspelning och gym

Promenad till gymmet mellan Stilla havet och Highway 1
Filminspelning på Zuma beach
Elina gick upp före mig för att hjälpa barnen med morgonbestyren. Efter frukosten ville Elina gå till gymmet, hon är så himla flitig med detta. Jag tyckte att det skulle bli kul att se hur det såg ut så vi traskade iväg. Det var inte vilken väg som helst utan ett långt stycke gick vi på en promenadväg längst stranden och parallellt med Highway 1! Jag såg pelikaner som spanade efter fisk vid de stora vågorna. Ett stort team höll på med en filminspelning på stranden som heter Zuma Beach.







Elina pratar med några av skådespelarna/statisterna





































När vi kom fram till gymmet blev jag så vänligt bemött av en som jobbade på gymmet - Hello Elinas mother - welcome! Vi hade faktiskt hejat på varandra när Elina och jag skypade med varandra (på gymmet) en gång, så han kändes bekant redan innan vi sågs på riktigt. Han bjöd på kaffe och tog fram en stol och bord. Jag fick också erbjudande om att träna lite - men lat som jag är tycker jag att det var bättre att sitta ute och dricka kaffe och titta på när de andra slet och kämpade ;)

Hiking

Efter kafferasten/gymmet traskade jag och Elina iväg för en tur i Santa Monica Mountains. Vi gick i fina bostadskvarter, där vi såg magnolia blomma och andra fina blommor och träd. Efter att vi gått ett tag tyckte Elina att vi borde nog ta bilen till starten av hiken istället. Annars skulle vi inte hinna gå så långt upp i bergen innan det var dags att återvända till hennes andra jobbpass, som började på eftermiddagen. Sagt och gjort - Elina, som efter ett och halvt år i Malibu, hittar överallt visade en genväg och vi var snart tillbaka vid huset, där vi tog bilen till starten av vandringsleden.

Det var förstås mycket uppför och jag kände att jag inte var i så himla god kondition, men det var fantastiskt fint och mysigt att promenera och småprata med dottern! Jag såg min första kollibri (humingbird) - och det kändes väldigt speciellt. Vi kom den väldigt nära, där den "stod" stilla i luften över en buske, bara någon meter från oss. Vi gick ungefär 8-9 km denna dagen så det kändes väldigt bra efter allt stillasittande dagen innan.

Nu har vi kommit en bit upp i bergen, det var betydligt grönare än det brukar vara här säger Elina
 - det hade ju faktiskt kommit lite regn.
Stora tomter, stora vräkiga villor och en vidunderlig utsikt.


Ännu lite högre upp i Santa Monica Mountains.

Skola och basket

Innan vi åkte till skolan var det dags för lite mat, så vi köpte take-away-mat/sallad. Det var alltså både kall och varm mat och jättegott - givetvis mycket mer att välja på än hemma. Jag följde med till skolan för att hämta barnen, men innan vi kunde åka hem hade ett av barnen en och en halvtimmes basketträning. Det började bli lite sent och i och med det lite kallt - det är ju vinter här. De andra barnen sysselsatte sig med läxläsning och lek under tiden som träningen pågick.

In the lake

Väl "hemma" lagade Elina mat - det blev ris, glasnudlar, broccoli, ärtor, tomater, vegetariska biffar och fiskpinnar. Så man fick plocka till sig det man ville ha. Under tiden maten blev klar spelade jag kortspelet In the lake (Finns i sjön) och Old Maid (ungefär som Svarte-Petter) med de två minsta. Det var väldigt roligt och inte svårt att kommunicera med dem. Min engelska är ju inte den bästa, ibland sa jag att jag inte förstod och då förklarade de med andra ord, vilket var jättebra :)

Inga sena kvällar

Det blev inga sena kvällar varken i kväll eller någon annan kväll, eftersom Elina skulle upp tidigt och vi båda var trötta på kvällarna så drog vi oss tillbaka ganska tidigt. Denna kväll, innan vi somnade tittade vi på några filmer från när Elina och Erik var små - barnens pappa hade skickat med ett USB.

Det dröjde inte länge förrän jag sov. Jag hade varit med om mycket denna dagen och huvudet var fullt av olika intryck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar