27 november 2012

Saffransbullar

God kväll!
I år var vi tidigt ute med vårt "lussebak". Dottern och jag hade en bakdag i söndags då vi bakade pepparkakor och dessa saffransbullar, det var riktigt mysigt! Vi brukar mest göra bullar och bara några få lussekatter. Även om det är samma deg så tycker vi att bullarna blir godare - det kanske är det extra sockret som gör det.

Här är receptet, men med reservation för mjölmängden. Jag brukar alltid ta i för lite så degen blir alldeles för kladdig, men hellre det. Därför får jag ta i ganska mycket mjöl extra när jag bakar ut. Men ju kladdigare deg desto saftigare blir de.

Receptet på saffransbullarna
100 gram jäst
400 gram margarin/smör
1 liter mjölk
3 påsar saffran
3,5 dl socker
1 tsk salt
2 ägg
russin drygt ett halvt paket
Ca 15 dl vetemjöl (se ovan)
samt ägg och strösocker till garnering

Smält margarinet/smöret och värm detta tillsammans med mjölken tills det blir fingervarmt. Krossa saffranen i en mortel och blanda i mjölkblandningen.
Smula jästen och rör detta med lite av mjölkblandningen så att jästen löser sig.
Vispa äggen lite lätt och häll i dessa och resten av ingredienserna.
Jäs i bunke i 40 minuter.
Baka ut.
Jäs på plåt i 40 minuter.
Pensla med ägg och strö över pärsocker
Grädda i 8-10 minuter.

Mums/M

2 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut! Med schuberts tomte-marsch på högsta volymen ger jag mig nu i kast med pepparkakorna. Kom igen julen - nu kör vi :-)

    SvaraRadera
  2. Lycka till och hoppas att det gick bra med pepparkakorna!

    SvaraRadera