15 april 2012

Hässelåsa damm


Idag har vi äntligen varit i Hässelåsa damm. Jag har pratat länge om att jag vill gå dit. Platsen som var Albert Engströms inspirationskälla.

Att jag inte varit där förut beror nog på att jag inte riktigt vetat hur man kommer dit... men hur svårt kan det vara?

I eftermiddags tyckte vi att det var läge att besöka platsen. Utrustade med kamera och karta traskade jag och dottern iväg. Det var inte särskilt långt, fram och tillbaka var det nog cirka 7-8 kilometer, om vi hade gått raka spåret vill säga. Men det blev lite längre eftersom vi tog en liten omväg :-) Vi missade helt och hållet att den sista biten till dammen var märkt. Vi såg de orange markeringarna på träden men hade inte en tanke på att detta var en vägvisning. Så klumpigt, men vi fick ju ännu mer luft och fler steg så vad gjorde det?

Att vi kom fram till slut berodde nog på att vi på håll hörde vattnet brusa. Vi kom till en riktig urskog kändes det som. Att det var en sådan klippväg visste jag inte heller. Det var mäktigt och väl värt ett besök!!

Dags att krypa till kojs /M








1 kommentar: