12 april 2012

Junta, utan "sy" framför

Igår var jag på junta med åtta trevliga tjejkompisar, eller vad säger man när nästan alla uppnått 50 plus? Det började som en syjunta för snart 30 år sedan (oj är det såå länge sedan?!). Vi träffas 16 gånger per år och numera är det nog maten, och givetvis att träffas, som är det viktigaste. Det finns en och annan tapper "sy- eller stickare", men det är ganska sällsynt med sådant pyssel på våra träffar nu för tiden.

Om man tänker efter så är det ju himla kul att vi har kunnat träffas, så många gånger, under så många år. Det är nästan samma gäng som när vi startade. När vi började hade ingen av oss några barn. Sedan har det tillsammans blivit 20 barn, om jag räknar rätt. Nu är det bara tre av oss som har var sitt barn som fortfarande bor hemma!

Som ni förstår har samtalsämnena på våra juntor skiftat från nappar, amningsbehå och blöjor till skola, konfirmation, student, körkort och något bröllop, när vi pratat barn. På senare år har även barnbarnen kommit in i bilden hos två av oss. Våra samtalsämnen har ju inte bara handlat om barn utan även om oss själva. Det har handlat om fester vi varit på - midsommarfirande, bröllop, födelsedagsfester, separationer, drinkpromenader och mycket mer.
Från kvällspromenaden

Juntan har gjort en del weekendresor tillsammans också. Det svåra är alltid att enas om datum och resmål. I år fick vi utse en kommitté som fick bestämma och boka, det var betydligt smidigare ;-) Om några veckor kommer vi att göra en sådan resa, det blir SPA-helg i Tylösand, det ser jag verkligen fram emot. Vi har varit där en gång tidigare, det var 2003.

Vad jag egentligen hade tänkt att skriva om från igår var den underbart goda smörgåstårtan som vi fick, men det får jag göra vid ett annat tillfälle. För nu vill jag ut och gå i kvällssolen (och det är inte bara för att dottern tycker att jag ska röra på mig mer ;-)

Ha det gott! /M

Här är receptet på den smarriga smörgåstårtan i alla fall /Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar