15 juni 2012

Bli inte för kaxig

Hej allihopa!
Nu har jag tagit körkort som mamma redan berättat. Jag fick det i förrgår och jag har kört väldigt många mil sen dess. Jag får lite dåligt samvete för jag vill ju kalla mig miljömedveten annars. Men början av körkortstiden måste få vara ett undantag...

Jag har lärt mig väldigt mycket av att köra bil själv, utan någon jämte mig som säger exakt var jag ska köra och kunnat svara på eventuella frågor. Första gången jag åkte till Vetlanda åkte jag med min bror och jag kände mig som en perfekt förare. Jag hade tagit körkort bara några timmar tidigare och jag överskattade verkligen min körförmåga. En av de första sakerna man lär sig på körskolan är just att INTE överskatta sin körförmåga. Jag blev som tur var nedtagen på jorden igen när jag körde in i en rondell lite väl snävt framför en annan. Han tutade på mig, vilket jag är väldigt glad för. Det var verkligen som en väckarklocka för mig. Jag slutade genast ta sådana onödiga "risker" och kör nu på ett mycket mognare sätt.

Igår körde jag i mörker för första gången tror jag (kan ha gjort det någon gång när jag övningskört) och jag körde i 70/80 km/h på en 90-väg. Jag var lite seg med helljuset till en början för det kom så lite bilar och jag är inte van vid mörkerkörning. Men när jag lämnat av min kompis och körde tillbaka använde jag det på ett helt korrekt sätt. Jag lärde mig jättemycket igår, speciellt mer om hur man hittar i Vetlanda, och om mörkerkörning.

Innan jag tackar för mig vill jag bara skänka en tanke till den snälla och lugna körkortsprövaren som bevakade mig under uppkörningen. Han var så trevlig och lugnande att det faktiskt inte blev så nervöst att köra upp. Jag fick aldrig motorstopp och körde bra genom hela provet. Han tyckte dessutom att jag var den som hade kört bäst hittills den dagen.
Tack för det! Kramar /D

4 kommentarer:

  1. Kan inte riktigt fatta att du är så stor och kör bil alldeles själv nu. Jag är faktiskt glad att du fått en liten "läxa". Kram

    SvaraRadera
  2. Ps. Du avslutade inlägget lite kaxigt i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev vad han sa, inget annat ;)

      Radera