23 juni 2012

Traditionellt midsommarfirande


Varning för golfare!
Trots den snygga
bagen kom jag på
delad sista plats
Hej!
Nu är snart den här midsommarhelgen slut. Jag har haft en väldigt trevlig och kul helg tillsammans med släkt och goa vänner.

Vi inledde midsommarafton med att spela golf (på en Pay & Play-bana). Trots att jag hade den snyggaste golfbagen, i fina pastellfärger, så kom jag på delad sista plats. Jag har knappast någon talang för denna sport, det måste jag erkänna. Min bror hade roliga golfbollar tycker jag, på en av dem stod "Titta noga på bollen, det kan vara den sista gången du ser den". Så sant...

Efter golfen blev det sedvanligt firande i ett rött hus på landet med sill, färskpotatis, gräddfil och allt som hör till. Vi sjöng så himla bra och varje år säger vi att vi borde bilda en kör. I år hade vi fått förstärkning med en rad instrument - maracas, gurka (calabas), grytlock och ett posthorn - som alla ville testa.
Vi gjorde en fin midsommarstång och givetvis måste vi köra "Björn":en sover. Sedan smaskade vi i oss en massa jordgubbar och grädde. Därefter var det dags för tipspromenad med väldigt trevliga frågor - eftersom det gick så bra för mig och min lagkompis :)

Framåt kvällningen kom regnet och då fick grillmästarna stå på verandan och grilla. Vi åt igen och det smakade så bra!

På midsommardagen gick vi en hyfsat lång promenad i solskenet. Vi såg massor av linnéor, det är inte så ofta jag ser dessa små näpna blommor. Det var ett lite lugnare gäng som var ute och gick, om man jämför med igår - inte en enda ville spela horn idag :)

Tusen tack till svägerskan och brodern som ordnat och till alla goa vänner.
Kram / M


Här kommer några bilder från midsommarhelgen:
Lövet till midsommarstången hämtades på denna gamla kärran 
Se så snygg midsommarstången blev! 
Hela det glada gänget samlat :-) 
Idyll

Kan du svaret? 
Full fart på grillen! 
Midsommardagens härliga promenad 
Småland är namnet på landet det kära,
minnes du hemmet från barndomens år,
skogarnas doft och linnéan, den skära,
 
talltrastens toner i jublande vår?
Någon, ingen av oss, hade hängt upp sin krans på en tall...
Nu är vi tillbaka igen efter promenaden och fika väntar!



Midsommar är slut - nu vänder det och blir mörkare. Detta uttryck, som jag hört så många gånger, är nästan det värsta jag vet. Nej, sommaren har ju precis börjat och semestern ligger ju fortfarande framför och väntar.

2 kommentarer:

  1. Karin, vilka underbara bilder, tack för en härlig helg. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, jag ser redan fram emot nästa midsommar :)

      Radera