17 juni 2012

Klassisk jordgubbstårta

Hej igen!
Här är receptet på jordgubbstårtan som jag gjorde igår. Tårtbottnen är en sockerkaksbotten, som blir hög och fin. Receptet på denna har jag fått av min mamma och den misslyckas sällan. 

Ingredienser

4 ägg
2,5 dl socker (jag har minskat 0,5 dl från grundreceptet)
4 msk hett vatten
3,3 dl vetemjöl (eller vetemjöl special)
3 tsk bakpulver

Gör så här

Vispa ägg och socker pösigt.
Koka upp vattnet och tillsätt i äggblandningen.
Blanda vetemjöl och bakpulvret och rör ner i smeten.
Häll upp i smord form.
Grädda i 175 grader i cirka 30-40 minuter. Jag brukar känna med en sticka så att den är genombakad.

Fyllning

Fyllning och dekoration kan givetvis varieras. Men till denna klassiska jordgubbstårta använde jag:
1,5 liter jordgubbar (drygt en halv liter till fyllningen)
2 dl marsankräm
4 dl grädde + någon tsk strösocker
Ev. citronmeliss.

När tårtbottnen svalnat delas den i tre delar. 
Fyll det ena lagret med marsankräm (jag använde pulver). Men har man lust så gör den själv.
Till det andra lagret mosade jag drygt en halv liter jordgubbar och blandade detta sedan med lite av den vispade grädden.
Garnera med grädden och jordgubbar, ev. några blad av citronmeliss. 

Tårtan kan med fördel göras dagen innan, den blir då ännu saftigare. Lägg på grädden och garnera strax innan den ska avnjutas.
Ät och njut!
/M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar