19 juni 2012

LCHF-pizza

Idag blev jag så sugen på pizza så det fick det bli. Jag har kört min variant av LCHF-diet ett tag. Jag håller inte benhårt på dieten, utan jag äter alla grönsaker och nästan all frukt. Men det har gett resultat på vågen i alla fall :-)

Den här pizzabottnen innehåller inget mjöl och är egentligen ett bröd. Men jag tycker att det funkade som pizzabotten också.


Ingredienser
Pizzabotten/bröd
1 dl skalade sesamfrön
0,5 dl solrosfrön
1 msk fiberhusk eller pofiber
0,5 tsk bakpulver
ovanstående blandas först, ta sedan i:
250 gram keso
3 ägg

Häll ut på plåt och grädda i 200 grader i cirka 10 minuter.


Tomatsåsen gjorde vi av sambal oelek, olja, tomatpuré och oregano.
Vi hade skinka, tomat, paprika, ananas, oliver och riven ost. Men du kan givetvis lägga på dina favoritingredienser. Pizzan skickades sedan in i ugnen igen i 175 grader i ca 10 min.

Färsk ruccola och en klick turkisk yoghurt som tillbehör är inte fel.

Smaklig spis / M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar