4 mars 2012

Skinkstek i trattkantarellsås med ugnsstekta rotsaker och plommonchutney.

Vilken god kombination!
En ganska vanlig maträtt ändå men vi lyckades göra det där lilla extra som höjde rätten till en ännu högre nivå ;)
Det är D som skriver och hon är väldigt mätt och belåten och....ödmjuk. Nej, men maten var faktiskt riktigt god och självklart ska vi dela med oss av det goda.


Rotsakerna m.m.
Vi började med att skala och göra lagom stora bitar av potatis, rödbetor och morötter.
Vi kokade potatis och morötter i en kastrull och rödbetorna i en annan (för att rödbetorna inte skulle färga av sig). När de kokat i några minuter och inte var stenhårda längre slängde vi ner det i en djup ugnsplåt tillsammans med paprika, gul lök och en skalad och skivad broccolistam som vi inte ville slänga.
Jag ringlade rapsolja över hela tjofräset och kryddade rikligt med salt, svart- och vitpeppar. De var i ugnen i cirka en halvtimme.

Såsen
Under tiden stekte M köttet och gjorde svampsåsen. Nu tar M över och skriver: Såsen bestod förutom av trattisar; grädde, turkisk youghurt, soja, timjan, salt och peppar i lagom mängd :-) och en matsked tomatpuré. Pricken över i:et var en klick plommonchutney.

Plommonchutneyn hittade jag i frysen, den gjorde jag inte igår precis, men den var fortfarande kryddig och god.... jag undrar var jag har det receptet?.... den vill jag göra om. Jag kommer bara ihåg att det var rödvin i den.... hmm. Jag återkommer om jag hittar receptet en vacker dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar