8 februari 2015

Det stora äventyret - Santa Monica och Pierce Brosnan, dag 4

Bilden: På väg till gymmet ser jag pelikaner som spanar efter fisk.
30 januari 2015

Idag kände jag mig lite bättre, huvudvärken var borta, hostan och det onda i bröstet var bättre :)
Jag blandar kanske ihop dagarna lite, men jag tror att dagen började med gym, för Elinas del - inget jobb på hela dagen. Jag dröjde mig kvar och gick sakta längs Stilla havet och filosoferade och tog en massa foton på fåglar - pelikaner och fiskmåsar som spanade efter fisk. Jag tog väääldigt många bilder för jag ville fånga de höga vågorna - men som alltid blir det lite futtigt på bild.

Efter träningen (kaffedrickandet för min del) gick vi tillbaka till huset för att skypa med sonen/brorsan. Vi hade tänkt att göra det från gymet, men det var dålig täckning. Därefter gick vi till närmaste busshållsplats och åkte till Santa Monica, som är den närmaste större staden. Malibu har cirka 12 000 invånare, ett antal restauranger och mataffärer men inte så mycket annan shopping, om jag inte är helt ute och cyklar. "Duktig" som jag är letade jag efter bilbältet i bussen utan något resultat.

I Santa Monica gick vi på en stor och bred shoppinggata, jag köpte en vadlång marinblå kofta och Elina köpte ett linne till sin strandoutfit och något mer kanske - jag minns inte så noga. Här på gågatan brukar det vara fullt med folk och massor med musikanter och sångare som underhåller. Det var inte alls så mycket folk som det är under sommaren, enligt Elina. Men det räckte så gott för mig. Vi gick till Yoghurtland och beställde en Frozen Yoghurt för andra gången - det fanns hur många tillbehör som helst att välja på och det var riktigt smaskigt! När vi suttit där en stund började det att regna! Elina var inte glad - så här dåligt väder brukar det inte vara. Hon ville förstås visa Kalifornien från sin allra bästa sida. Men jag tycker att det var helt okej - bara lite kallt på morgon och kvällen.

Efter en halvtimma ungefär slutade det att regna. Vi gick ner till den kända piren Santa Monica Pier där det fanns restauranger, tivoli, souvenirstånd och folk som underhöll. Därefter tog vi bussen tillbaka till Malibu, resan tog cirka en timma. Vi hade bestämt möte med värdfamiljen på en italiensk restaurang i Malibu och det blev pizza för allihop. Jag bjöd på kalaset - men jag undrar dock om de tog pizza för att det var den billigaste rätten, det var ju inte meningen. Hur som helst var det jättegott!
Elina petar på mig lite och säger: Titta vid baren, där står han - Pierce Brosnan!
Inte alls snygg, nej då - tänk att jag fick se en kändis, och inte vem som helst, i detta kändistäta område.

Barnen ville ha glass, men eftersom det inte fanns på resturangen intogs den i hemmet. Därefter gav jag presenterna som jag hade med mig. Jag tror att de var uppskattade. Barnen fick spel och en dockservice. Föräldrarna en bok om svensk mat (på engelska) en osthyvel i form av ett älghuvud, ett kit med ljus, servetter och smörkniv med lingonmönster och två stora Marabou-chokladkakor. Så kvällen avslutades med lite spel och lotsas-tedrickande i dockservicen.
/M

Åh detta hav och vågor - jag kan inte se mig mätt!


Parkeringsplatsen vid Zuma Beach är tom och öde - det är ju vinter nu tycker Kaliforniaborna

Det är mäktig med palmer. På vissa palmer måste bladen klippas eftersom de torkar,
blir fula och utgör en brandrisk. Speciellt om de står för nära hus -
då kan man få böta om man inte klipper dem.
Elina på gågatan i Santa Monica. I bakgrunden syns en stor Apple-butik.

Portionerna var så stora, så vi delade ofta. Här äter vi en mexikansk rätt - vad det nu heter?

En Frozen Yoghurt på Yogurtland :)



På piren ligger Bubba Gump Shrimp Restaurang från Forrest Gump.

På denna bänken satt Tom Hanks när Forrest Gump spelades in 1994.
Skorna och väskan glömde han visst.

 

Den här måsen poserade gärna framför kameran

Elina är så snygg i sin hatt!

Tuff va?




Längst ute på piren...


... så även detta

Det är något visst med palmer och solnedgångar. I väntan på bussen tillbaka till Malibu har vi denna utsikt.

Tyvärr blev det ingen bild på Piece Brosnan ;)
/M


1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder! Och vad bra du skriver. Tack för att du kom <3 Det var så himla kul att du äntligen fick se allt :) Tusen kramar! PS: Det heter Burrito ;)

    SvaraRadera