14 februari 2015

Det stora äventyret - au pair-möte, valsafari och outlet, dag 5

 
Hej!

2015-01-31
Idag skulle vi gå på hike i Santa Monica Mountains tillsammans med andra au pairer. Därefter ska vi åka på valsafari!!! Detta var min försenade julklapp från Elina - det låter väl nå´t :) Målet med dagen var även att åka till ett enormt outlet på hemvägen. Med andra ord en fullspäckad dag!

Kaffe på Starbucks

Dagen började med att vi (Elina förstås) körde till Starbucks så att jag fick min morgondos av koffein. Det var varken första eller sista gången jag köpte kaffe på Starbucks under resan. Någon gång beställde jag en cappuccino och en annan gång vågade jag mig på ett vaniljkaffe. Visst vaniljkaffet var jättegott men så sött! Det vanliga, svarta kaffet utan några krusiduller föll mig bäst i smaken, men det var nästan så att jag fick ursäkta mig att jag valde detta.

Hike 

Nåväl, färden gick vidare till ett ställe i Santa Monica Mountains där au pairerna skulle samlas. Det anordnas träffar för dem, med olika innehåll med jämna mellanrum. Detta var ett annat hike-ställe vi skulle till, än där vi promenerade den andra dagen på resan. Santa Monica Mountains är så stort och det finns jättemånga promenad- /rid- /cykelvägar här. Det fanns också många bilvägar... vi väntade på ett ställe - men ingen au pair i sikte. Vi hade alltså kört lite fel (säkert dåligt skyltat ;)). Därför körde vi iväg ett stycke till och hittade sedan gruppen. Vi stod i solgasset och väntade på ytterligare några. Guiden varnade oss för den förrädiska januarisolen - därför kröp vi in i skuggan (men jag ville egentligen inte). Det var ju denna solen och värmen jag längtat efter!
Promenaden var helt underbar - vi gick i sakta mak i en fantastisk terräng och natur. Det var varmt, men inte för varmt.

How are You?

En liten grej som jag tycker är kul, eller snarare konstigt, är att man allt som oftast frågar "How are You? Det kan till exempel vara en expedit i en affär som frågar. Då förväntas man säga "good" och i sin tur ställa samma fråga. Jag tycker egentligen att det är lite löjligt för en okänd person bryr sig knappast om hur man mår. Men detta är tydligen en hälsningsfras som man använder i USA och då gäller det ju att ta seden dit man kommer. När vi gick i denna fantastiska miljö i bergen så mötte vi ett gäng cyklister, varav den första i ledet frågade "How are You?" när han cyklade förbi. Han hann knappast höra något svar, eftersom jag inte uppfattade vad han hade sagt, innan han var långt borta :) Detta tyckte jag var så himla kul!

Valsafari utan valar men med massor av delfiner

Den godaste clementinen jag ätit "ever"
Vi kunde tyvärr inte vara med på hiken så länge eftersom vi hade en tid att passa i Ventura. Båten som vi skulle åka på valsafari med utgick ifrån Ventura Harbor. Men man ska ju sluta när det är som bäst och nu for vi iväg mot nya upplevelser! Från huset i Malibu till Ventura var det cirka tio mil. Elina kör så himla bra och säkert, jag känner mig trygg och är så stolt! Vi stannade till i en mataffär och köpte en sallad i en salladsdisk. Det var inte bara sallad utan det fanns även varm mat. Vi köpte även med oss lite frukt. Att allt är stort här i USA kan jag intyga - salladsbuffén var gigantisk! Clementinerna var närodlade och var utan överdrift, de absolut godaste jag ätit. Så saftiga och söta och klyftorna bara smälte i munnen.


Jag tror att detta är det första oljetorn
som jag har sett i verkligheten
Vi hoppade ombord på båten och vi ville båda sitta utomhus i solen. Det blev utomhus men i skuggan. Detta var dock turligt eftersom vi såg att de som satt i solen även hade det väldigt blåsigt. Nu var det inte så varmt så allt vi hade med oss i klädväg åkte på. Färden till Anacapa Island och tillbaka tog tre timmar. Förutom dessa vackra öar och ett oljetorn, såg vi ett stort sjölejon, många små sälar och jättemånga delfiner (ett hundratal kanske?) - men inga valar. Jag var helnöjd med detta, men Elina som gjort denna utflykt för tredje gången och inte sett någon val ännu, var besviken. Till saken hör att man sett valar på nästan alla turer i januari, som görs dagligen två gånger per dag. Delfinerna simmade längs båten och efter, de hoppade i vågorna och verkade trivas - det gjorde jag med kan jag säga. Vi fick veta att delfinerna behöver stimulans och tycker om när det händer något - så att de hoppade och simmade vid båten, för att tycker att det är kul, gjorde ju inte saken sämre.

Shopping

Vi kände oss lite urblåsta efter båtturen, så det var skönt att sätta sig i bilen igen. Elina körde vidare till ett stooort Outlet. Nu skulle det shoppas... eller inte? Det här med shopping - det känns som jag har kommit ifrån det här med att köpa kläder, visst är det kul när man hittar något snyggt till ett bra pris, som sitter bra. Men hur ofta gör man det? Hur ofta står man inte i provhytten och ser med avsky på sig själv när man helt misstagit sig på plaggen man tror ska passa. Då plaggen framhäver valkarna i stället för döljer eller gör så att man ser vitgrå ut i ansiktet. Nåja, det blev en lite tjockare kofta (det är ju vinter i Sverige) och en vit blus i alla fall. Elina däremot var ju fin i allt det hon provade. I detta ögonblick bestämde jag mig för att jag ska göra något åt kroppastollen. Det passar sig inte att klaga och gå runt och vara sur - nu ska jag hitta min trivselvikt (med start när jag kommer tillbaka i Svedala :)).

Klockan var ganska mycket när vi kom hem, så det var i stort sett bara att gå och lägga sig. Men vilken upplevelserik och härlig dag det har varit!!!

/M


På väg till Santa Monica Mountains  - fina vägar och mycket att titta på


Hit till Santa Monica Mountains vill jag tillbaka.



Ventura Habor


Då är vi på väg



Ett glittrigare hav än så här kan man knappast skåda

Vid Anacapa Island såg vi massor av sälar och ett sjölejon?

Att besöka ett enormt Outlet efter en dag fylld med aktiviteter var ganska tröttsamt ;) Men även detta var en upplevelse!
Lite shoppat blev det i alla fall.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar