18 november 2012

London, shoppingtips, upplevelser och skräpmat!

Kära blogg! Jag är otroligt dålig på uppdatering av dig.. Det är såklart D som skriver, för M är lite bättre än jag på skrivandet. Idag har jag flugit hem från den stora fascinerande staden London! Vi flög dit i onsdags kväll och gick upp vid 3 i morse så det blev tre hela dagar med aktiviteter. Första dagen fick jag min efterlängtade shopping. Vi bodde i staden Reading som ligger drygt 5 mil utanför London och första dagen stannade vi i Reading, men jag satt inte i sjön. I Reading finna nämligen ett jättestort shoppingcenter vid namn The Oracle som är värt ett besök om man är i England och älskar shopping. Jag måste nämna också att jag inte shoppar alltför ofta, pga effekterna shopping har för vår miljö, men ibland man måste man få unna sig. På köpcentret finna många stora och kända affärer bl.a. Top Shop, Debermans, Frasier, H&M, New Look (Min nya favoritaffär!!) och även mysiga kaféer och MYCKET MYCKET mer.. Jag köpte en militärfärgad dunväst med pälskrage och jättegosig päls inuti, på min nya favoritaffär New Look. Den hade kläder, skor, väskor och accessoarer och det fanns bara fina saker, enligt mig. Det finns även en massa affärer i centrum så det är helt klart en bra shoppingstad. Det bor ca 75000 människor i staden om jag fattade rätt.

Andra dagen åkte vi till London på förmiddagen. Där träffade jag min kusin som bor i London. Vi möttes utanför världens största Top Shop och gick tillsammans till ett kafé som skulle ha väldigt gott kaffe enligt kusinen. Jag som håller på att lära mig att dricka kaffe tyckte att det lät som en bra idé. Vi åt varsin päron/honung/havremuffins som var jättegod och helt annorlunda från vanliga muffins. Kusinen tog en sojakaffe och jag en cappucino. Trots att det säkert var "gott kaffe" enligt många, tilltalade det mig inte.. Men fint serverat var det! En bild bifogas nedan.
Efter fikan gick vi tillbaka till Top Shop och tittade runt i den gigantiska affären. Jag letade speciellt efter en väska och skor som jag kan ha till balen, men jag hittade inget passande tyvärr. Jag ville också köpa löparskor och fotbollsskor för jag har hört att det är mycket billigare i England än i Sverige. Kusinen lotsade mig från Oxford street till Piccadilly Circus och sportaffäroutlet Lilly Whites. Där letade jag runt och efter ett tag vinkade jag av min kära kusin som skulle hem och göra pepparkaksdeg, så mysigt! Jag hittade iaf ett par löparskor och fotbollsskor till mycket bra priser! Denna affär rekommenderar jag starkt om du är ute efter billigare sportartiklar. Utbudet var jättestort och det var hela 6 våningar!

Som avslutning på min shoppingrunda i London gick jag till Bond Street där den världsberömda underklädsaffären Victoria's Secret finns. Tre våningar med lyx, vackra färger och trevligt personal möttes jag av. Jag gick runt och bara log och tyckte att allt var hur häftigt som helst! Som många vet är det dock väldigt dyrt, men jag valde att prova lite och det slutade med att jag köpte lite ändå.
Sista heldagen i England inleddes med att jag gick ner till centrum i Reading och till Primark där jag lämnade tillbaka en klänning och bytte storlek på ett linne och lite annat slank med såsom små presenter. Jag gick sedan tillbaka till hotellrummet och bytte om. Jag och pappa åkte efter några minuter ner till stationen med en dubbeldäckare, men pga den tjocka trafiken hoppade vi av och gick den sista biten. På stationen hoppade vi på en annan dubbeldäckare med texten Madejski Stadium på. Madejski Stadium är namnet på Reading FC:s hemmaarena och vi åkte dit för att se Reading möta Everton. Everton låg då 4a i Premier League och Reading ca 20e plats, men vi hejade såklart på hemmalaget. Inledningsvis hade Everton övertaget och de lyckades göra ett mål, till Evertons hejarklacks stora förtjusning. Vi satt endast några meter ifrån dem så dem hörde vi väl. I andra halvlek hände något och Reading spelade mycket bättre. De reducerade till 1-1 och fick en straff som de satte och matchen slutade 2-1 till Reading, vilket var väldigt otippat och roligt. Det var Readings första seger, de har spelat lika 6 gånger så det tyckte jag att de verkligen förtjänade.
Det enda dåliga med resan var att både jag och pappa åkt på ordentliga förkylningar precis innan resan och pappa snarkade som ett sågverk alla nätter..

Något som både kan ses som positivt och negativt med resan är all skräpmat man trycker i sig. Gott är det, men så onyttigt! Sista kvällen var jag bara tvungen att testa fish and chips och det innehåller drygt 1200 kalorier läste vi på menyn och det var inte ens gott, men jag kunde inte lämna England utan att jag testat.

Så nu blickar vi framåt! Ingen mer skräpmat för min del på ett bra tag så får man gotta sig vid julafton och efter nyår sedan ska jag och två kompisar påbörja vår diet som påstås ska göra oss pigga och snärta!

Måste också bara nämna att i England har man redan kommit en bit i julfirandet. Vi såg julbord, julfester, julgranar, julskyltning, juldekorationer och nästan all reklam innehöll något julaktigt.

Puss puss och flöt från London-tjejen :)

1 kommentar: