26 februari 2012

Nyttigt, gott och smidigt!

Hej alla läsare därute :)
Den här veckan är M och D ifrån varandra men man måste ju laga mat och uppdatera bloggen!
Idag stod fisk på menyn hos D och receptet är taget från arlas jättebra hemsida. Några små förändringar gjordes för smidighetens skull och för att få ett ännu bättre resultat. Ingredienserna du behöver för denna tomat-citron-basilika-fisk är följande:

Tomat-citron-basilika-fisk

1 fiskblock (400 eller 600 g)
1 tsk salt
2-3 vitlöksklyftor (beroende på om du ska träffa många människor efter ;))
1/2 dl färsk hackad basilika
3 dl Kelda citronsås
1 dl riven ost (fetthalten avgör du själv)
Soltorkade tomater
1-2 tomater

Detta är en oerhört smidig variant, du kan ändra på den hur mycket du vill dessutom. Citronsåsen gör det väldigt smidigt för dig, men du kan såklart ha grädde eller blandning med mjölk för att minska onödiga tillsatser som såsen kan innehålla tyvärr.

Jag gjorde så här:
Satte på ugnen på 225 grader. (Tinade fisken i mikron). Sedan saltade jag fisken, lade den i en form. Efter det skalade jag och hackade vitlöken och basilikan. Jag strödde över det över fisken tillsammans med soltorkade tomater. Efter det delade jag en stor tomat i mindre skivor och lade runt fisken. Till sist hällde jag över såsen och strödde över osten. In i ugnen i 20 min, klart! TIll fisken serverades ris och wookgrönsaker.



1 kommentar: