16 februari 2012

Choko chip müsli bars

Mina damer och herrar.... Här kommer det första receptet! Livsnjutare som vi är så är det såklart ett recept på en kaka/godis. Receptet är tagit från den underbara boken A piece of Cake av Leila Lindholm.

Gör inte dessa kakor om du inte tycker om mörk choklad eller fikon. Kanske självklart för många men jag dottern, som inte tycker om det så mycket, gjorde dem i hopp om att jag skulle älska dem. Jag tyckte att de var ”okej” men inte fantastiska. Mamman som fick dem i Alla-Hjärtans-Dag-present tyckte däremot att de smakade ljuvligt.

Ingredienser
20 stycken
250 g torkade fikon
1 msk kakao av god kvalitet
3 msk varmt kaffe
200 g russin
4 dl müsli med torkad frukt
1 dl corn flakes
200 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Gör så här:
1. Skär bort fästet på fikonen och hacka fint. (Är du en lyxlirare räcker det med att du hackar dem grovt och mixar dem i en hushållsmixer).
2. Blanda/mixa tillsammans med kakao och kaffet.
3. Tillsätt hälften av russinen och hälften av müslin och blanda. (Mixa om du har den omtalade hushållsmixern).
4. Häll i massan i en bunke (om du inte redan har massan i en bunke, d.v.s. du har ingen hushållsmixer). Rör i resten av russinen, müslin och cornflakes.
5. Hacka chokladen och blanda i hälften av den i smeten. Fläska på med lite mer kaffe  om du inte tycker att smeten håller ihop så bra, det hjälpte mig lite.
6. Kavla ut gojset mellan två smörpapper (eller bakplåtspapper, vet inte varför man ska ha smörpapper, vem har smörpapper hemma?). Den ska vara ca 1 centimeter tjock (akta dig för att göra den tunnare, det blir bara smuligt då).
7. Smält resten av chokladen och pensla över den förhoppningsvis icke-smulande, välsmakande röran som du så kärleksfullt bakat. (Men inte älskat så mycket när du köpt ingredienserna).
8. Släng in det i kylen och skär den gudomliga kakan till önskade former. (Försök inte med pepparkaksformer, det blir bara smuligt, tro mig, jag har testat).

Jag dottern ser denna kaka lite som bridgeblandning. De passar när man uppnått mogen ålder eller har tidigt utvecklade smaklökar så att säga. Jag skulle rekommendera kakan till 40+are. Tack och hej leverpastej!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar