23 februari 2014

Så var man igång igen...

Hej!

Lite underfundig rubrik va ;) eftersom jag tänkte skriva lite om att jag har börjat att så och förbereda inför sommarens blomsterprakt..

I fredags när jag skulle köpa såjord - vad får jag se då, jo små minipenséer, så här tidigt! Jag kunde inte låta blir att köpa, men bara en. De klarar ju ganska många minusgrader, men man vet ju aldrig - vi är ju fortfarande bara i februari. De små näpna penséerna sätter verkligen igång mina vårkänslor - nu är vi på gång mot en ny, ljus vår. Jag hoppas att när ljuset och värmen är här kommer även energin tillbaka. För den har inte varit på topp hos mig denna vinter.

I lördags tog jag fram fröerna som jag tagit från lite olika plantor förra sommaren och sådde. Jag sådde inte jättemånga av varje sort eftersom jag vet av erfarenhet att det är lätt att så, men mindre roligt att skola om de små plantorna senare. Jag sådde i alla fall vita, låga petunior - det gjorde jag förra året också och de blev jättefina, med massor av blommor, Jag sådde även lila-spräckliga petunior, vita tobaksblommor, Afrikas blå lilja och jätteverbena. Jätteverbena var "köpe-frö". Jag har försökt tidigare med verbena men inte lyckats. Nu ska jag ha krukorna i kylen ett par veckor, efter ett tips när jag googlade - så nu får jag se om det funkar bättre.

... och nu är det bara att vänta.

God kväll!

(Mam)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar