16 maj 2012

Bredspackling och trädkojan

Hej!
Nu har vi varit dåliga på att uppdatera vår blogg, men det är ju så mycket annat som pockar på. Jag vet egentligen inte vad jag gjort men ändå går dagarna så fort. Jag har ju jobbat förstås, sedan ska det lagas mat och fixas i ordning efteråt. När det är klart är det ju egentligen inte så mycket kvar av kvällen, i alla fall inte om man är kvällstrött som jag. Men lite bättre är det ju nu när det är ljust så länge på kvällarna :-)

Spackel och elände

Stor skillnad när taket blir vitt
Jag har i alla fall gjort klart ett rum för tapetsering - ÄNTLIGEN! Först målade jag det gulnade furutaket vitt. Sedan har jag rivet bort det mesta av tapeterna. På vissa ställen trillade den nästan bort av sig själv och på andra ställen satt den väldigt bra. Jag har bredspacklat, putsat, rivet tapet igen eftersom det bubblade sig, spacklat och putsat och så vidare och så vidare. Det har verkligen varit tjurigt och tagit väldigt mycket energi och tid framför allt. Jag är ju ingen van hantverkare precis men jag vill ändå försöka. Jag fick en del glada hejarop av dottern som tyckte att det var bra att jag inte gav upp (tack D). Med facit i hand skulle jag ha lånat en slags ångmaskin för att ta bort alla tapetrester först innan jag började spackla - det hade säkert sparat en massa tid.

Men, men i morgon är dagen med stort D, då kommer min äldsta bror och ska tapetsera rummet!!! Det ska bli så skönt att få det snyggt och i ordning igen. Hoppas bara att det blir fint med vita tapeter, vitt tak, vit tegelvägg och ljust golv. Det låter väl kul? :)

Trädkojan har gjort sitt

Min yngre bror (inte lillebror- men yngre än den äldsta), har varit här idag och tagit med den gamla trädkojan till tippen och fixat med lite annat smått. Det känns jättebra att få denna hjälp - jag är er båda bröder evinnerligt tacksam!

Den fina trädkojan har gjort sitt, jag har inga barn som leker i den längre och trädet som kojan var fastspikad i har ju växt vilket gjorde att kojan drogs med och hängde på tre kvart. Kojan var fin när den var ny, jag minns att vi pyntade den med en turtlesflagga. Men efter att sonen en dag fick syn på en stor mängd tvestjärtar i kojan så vet jag inte om den användes så mycket. Inte av honom i alla fall. Dottern fick nog tillåtelse att använda den i stället. Hon hade annars sin avdelning i kojan på ett mellanplan som inte hade några väggar. Det har jag förstått, nu på senare år, att det inte var så värst kul, när storebror hade väggar på sin. Det är orättvist ibland...

God natt, bäst att gå och lägga sig så jag är pigg i morgon! /M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar