15 december 2013

Sommaren och höstens skördar

Hej!
Fläder
Idag är det gråmulet väder. Den vita snön som var riklig för en vecka sedan är nästan försvunnen. Det blir inte ljust på hela dagen...

Men, det går ingen nöd på mig, jag övar på julsånger, för senare i kväll blir det konsert i Eksjö kyrka. Det är Optimistkören och Nova Cantica som har sin årliga julkonsert. Det ser jag fram emot.

Samtidigt som jag sitter och gnolar kollar jag på foton igen. Denna gången blir det en återblick på sommarens och höstens skördar som jag visar här på bloggen. Jag är inte den som plockar massor utan bär och frukt men lite är gott att fylla frysen (och magen) med.

Här kommer några bilder:

Här var det gott om sommarkantareller

Vinbär från trädgården

Det blev en ganska hyfsad kräftskörd i augusti

Samtidigt som vi väntade på att få vittja kräftburarna plockade jag lite blåbär.

På en självplocksodling i närheten av där jag bor, plockade jag och mamma nyttiga havtorn.

Det blev juice, marmelad och några påsar som jag frös in som de är. Det är inte roligt
att plocka dem, men jag tycker att det är värt mödan.

Jag hade många tomatplantor i år som jag sådde i våras. Tyvärr blev inte skörden så
bra som jag hade förväntat mig. Dels blev den ganska sen men jag gjorde
misstaget att jag satt många här på balkongen. Det var rikligt med blommor på plantorna
men inte lika många tomater. Säkerligen var det för att det inte var så många insekter här.

Chili, som senare blev röd. Tack Lotta för plantorna. Det smakar extra gott när man vet att
de är odlade hemma.

Körsbärstomaterna är på gång

Här är lite av skörden. 

Fläderbären blev till Grevinnesylt

Grevinnesylt - fläderbär och äpple, mums!

De vita petuniorna som jag frösådda blev fina tycker jag.
Här tillsammans med den blå ormen, som barnen döpt till Blorm.

Den här bilden får representera alla blommor jag skördat och tagit in från
trädgården :)

Det var allt för idag/ M
Som jag säkert har skrivit förut så har ju dottern en egen blogg nu, elinaiusa@blogspot.se
Vi får se hur det blir med bloggandet när hon kommer tillbaka från USA.


2 kommentarer:

  1. Hej mamma! Det finns oerhört många läckerheter på bilderna som jag saknar, bland annat svenska blåbär och kantareller! Flädersaft är också en delikatess som inte skulle sitta fel ;) Jag inser att Sverige är ändå mitt hemland och som det känns just nu kommer jag stanna där ett bra tag framöver :) Jag saknar ju dig mest av allt, men det vet du ju redan ;) kram!

    SvaraRadera
  2. Det är skönt att höra att du saknar Sverige och mig :) Jag saknar dig jättemycket, många kramar!

    SvaraRadera