25 december 2013

Sköna promenader på juldagen och i höstas

God Jul på er!

Här är en del av julbordet
Nu är julen över, inte riktigt förstås... det är juldagskväll. Men den "juligaste" dagen, det vill säga julafton, är över för den här gången. Julafton firas väldigt traditionsenligt - syskon, svägerskor, syskonbarn med pojkvänner och syskonbarnbarn samlas hemma hos min mamma. Vi var 15 personer i år. Firandet börjar med glögg sedan är det julbord inklusive kaffe på maten, (= paltkoma), Kalle Anka, ostkaka, godis och frukt och sedan kommer tomten... och till sist kaffe och massor av kakor innan vi bröt upp.

Det var trevligt och mysigt som vanligt, men det var bara ett krux - min kära dotter var inte med eftersom hon är på andra sidan av Atlanten. Saknaden var stor!!! men vi skypade, skrev meddelanden och skickade bilder under dagen. När hon sa att det nog var värst för oss så blev jag lättad. Det hade ju varit jättejobbigt om längtade hem. Ett syskonbarn med pojkvän saknades också, de kommer till Sverige om några veckor, tror jag.

Jag ska tillägga att dagen innan julafton kom sonen hem, vilket var såå mysigt. Vi åt lite julmat och spelade på Bingolotto - men tyvärr blev det ingen vinst.

I vanlig ordning sov jag över hos mamma (mormor) från julafton till juldagen. Jag passade på, under en av dygnets få timmar som det är något så när ljust, att ta en promenad. Jag styrde kosan mot en liten by som heter Börsebo där jag tillbringat åtskilliga timmar när jag var barn och tonåring. Här fanns nämligen mitt stora intresse - islandshästar.

Först kommer några bilder från min juldagspromenad i det grå vädret, tyvärr är det inte någon tillstymmelse till snö.




Här i den här hagen såg jag islandshästarna Bella, Gola, Blanca och deras föl Ville, Valle och
Viktor för första gången. Jag tror att det var 1973 - alltså 40 år sedan - jag fattar det inte!



Nu kommer några bilder från några promenader som jag gjort från slutet av november till nu. På några av bilderna ser ni att det är massor av snö. Det kom verkligen massor av snö på bara ett par dagar, men tyvärr försvann den lika fort som den kom. 







Stormen Sven drog fram i början av december.





Nu hoppas jag på att det ska bli snö igen, så att jag kan åka skidor! God fortsättning på er!
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar