4 november 2013

Jordärtskockssoppa med gurkmeja

Hej igen!

I helgen testade jag att göra jordärtskockssoppa. Det har jag aldrig gjort förut, men när jag var och handlade så fick jag se en påse med ekologiska skockor och på baksidan av påsen fanns ett recept.
Jag utgick från receptet, men i vanlig ordning, så gjorde jag om lite.

Här är mitt recept på soppan som räcker till 4 personer:

500 gram jordärtskockor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
smör och rapsolja till stekning
8 dl vatten
2 dl grädde
1 kycklingbuljongtärning
2 tsk gurkmeja
några matskedar vitt vin (eller 2 msk pressad citron)
Ev. salt men smaka först!
Peppar

Gör så här:
Skala skockorna och skär dem i bitar. Lägg dem genast i vatten så att de inte blir missfärgade. Skala och skiva lök och vitlök, fräs skockorna tillsammans med löken och vitlöken i lite smör och olja. Häll på vatten, grädde, lägg i buljongtärningen och gurkmejan. Koka under lock tills de är mjuka, ca 20 minuter. Mixa soppan slät. Låt koka upp igen och späd eventuellt med mer vatten eller grädde. Smaksätt med vin, (salt), peppar.

Toppa gärna med skalade räkor och färsk timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar