6 juni 2013

Studentförberedelser - allt från att riva gärdesgård till att kandera syrenblommor


Hej igen!

Nu är studentförberedelserna i full gång, idag är det två dagar kvar... Klockan har precis passerat 06 och jag tyckte att det var lika bra att gå upp. Jag vaknade av mig själv för styvt en halv timma sedan, solen skiner och fåglarna kvittrar, så varför ligga kvar då? Visserligen var jag upp sent i går kväll, men sova kan jag göra i vinter.

Förberedelserna har egentligen pågått länge. Det är mycket att planera när man ska ha fest med många människor och det är sommar. Eftersom man aldrig kan lita på det svenska vädret så måste man ju gardera sig med tak om man vill sitta ute, och det vill man ju. Så vi har fått fråga om att låna möbler och partytält. Dessutom vill man j
u försöka ha det lite fint både inne och ute.

En diger handlingslista på mat och dryck gjordes, men innan dess har jag ju givetvis fått bestämma vad det ska bli för mat. Det blir en kall buffé, så det bara är att plocka fram när vi kommer tillbaka från "utspringet".

Det mesta är inhandlat, tårtbottnar är bakade och jag har kanderat syrenblommor. Det sista är ju verkligen inte nödvändigt, men jag tycker att sådant är lite kul och jag ville testa. Enligt receptet på en chokladtårta som jag bakat skulle det var kanderade syrener som garnering, nu är syrenerna som finast så då är det ju bäst att ta tillfället i akt.

I förrgår kom min kära bror och tog ner resterna av gärdesgården, som stått så fin i knappt tjugo år på baksidan mot skogen. Men nu hade den lagt sig ner på på många håll och de nedersta slanorna var ruttna.

I går var jag ett snäpp vassare för då var jag ute klockan 06. Jag slog kirskål med lie för glatta livet, den syntes ju så tydligt nu när gärdesgården är borta.

Ja sedan fick jag hjälp med att köra slanorna och störarna till tippen av dotterns pappa. Det blev två lass. Stolar, bord och partytält hämtades på olika håll. Igår fixade vi även gräsklippning, pajskal som jag frös in och en tårtbotten till. Sedan var det dags för bal... ja, inte för mig förstås utan för dottern. Men en stolt mamma skulle ju förstås åka och titta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar