5 januari 2013

Dukning

Hej!

Det roligaste inför en bjudning är att duka, tycker jag, om man har tid vill säga.

Nyår - i silver och guld, vitt och grönt

Till nyår blev det linneduk och handvävda linneservetter. Det var första gången jag använde dessa. Jag har köpte dem för tio kronor styck på en loppis. Vem vill sitta och väva dessa för tio kronor...

Jag hade tid, så därför bjöd jag till lite extra. Julsaker är ju alltid billigare efter jul så ljusslingor och stjärnor betalade jag nästan ingenting för. Sedan köpte jag en bukett vita krysantemum med grönt, samt smala långa blad som jag virade runt linnedukarna och fäste med en stor nål med en silverkula. Därutöver köpte jag tårtpapper i silver som mellanlägg (under assietten). Blombuketten gjorde jag två små låga buketter av - oasis är alltid bra att använda. Jag tycker att det blev ganska festligt.

Mitt på bordet ligger tuja som jag hämtade i trädgården. Den är fin i flera dagar inomhus utan vatten.


Trettondagen - i grönt, rött och vitt

I år är det min tur att ha trettondagsbjudningen, det vill säga julsläktkalaset.

Eftersom jag hade grejer hemma så blev det en ungefär likadan dukning som vid nyår. Denna gången fick det bli gröna pappersservetter och inte lika mycket glitter.

Trevligt att träffa släkten igen :)

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar